قدس آنلاین: این نوعی جهاد است که با مال و امکانات خود کاری کنیم تا این پرچم و مجالس عزاداری برپا باشد زیرا اگر این مراسم هم تعطیل شود، آثار آن هم از بین خواهند رفت درحالی که بقای تشیع بر گرامیداشت سیره ائمه اطهار (ع) است.

چرا نذری دادن برای عزای امام حسین(ع) از موکدات است؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به شبهه ای که در ایام ماه محرم مطرح می شود مبنی بر آنکه «چرا برای عزاداری و نذری امام حسین (ع) این میزان هزینه می شود، در حالی تعداد کثیری از فقرا و نیازمندان را می توان با این نذورات تامین کرد؟»، گفت: زنده نگه داشتن و حفظ شعائر و عزاداری امام حسین (ع) از سوی تمامی ائمه اطهار (ع) مطرح شده و سنتی است که هم پیامبر (ص) و هم ائمه اطهار (ع) به آن سفارش کرده اند و عزاداری برای امام حسین (ع) جزء برنامه های ثابت ائمه اطهار (ع) بوده است.

وی با بیان اینکه اگر واقعه عاشورا و ایثارگری های امام حسین (ع) نبود، اسلامی باقی نمی ماند، افزود: شهادت و قیام امام حسین (ع) موجب بقای اسلام شده است و در روایات داریم که «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء» یعنی اسلام بوسیله پیامبر(ص) به وجود آمد و ایشان اسلام را ابلاغ کردند اما بقای این دین بواسطه امام حسین (ع) بوده است و خون پاک ایشان، اسلام و شیعه را با این عظمت، قدرت و توان حفظ کرد.

وقف کردن امام صادق (ع) برای عزاداری امام حسین (ع)

حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: امام صادق(ع) بخشی از ملک خود را برای عزاداری امام حسین(ع) وقف کردند، یعنی هزینه کردن برای این عزا، روش ائمه اطهار (ع) بوده است و حتی نحوه عزاداری برای سیدالشهدا (ع) را از اهل بیت (ع) آموزش دیده ایم.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین با بیان اینکه خوردن خاک تربت امام حسین (ع) مباح و شفاف دهنده است، تصریح کرد: خوردن خاک حرام است اما تربت پاک امام حسین (ع) مباح و شفادهنده است و ویژگی دیگر سیدالشهدا(ع)، استجابت دعا زیر قبه شان است و هرکس در این مکان نیاز و خواسته ای را به خداوند عرضه بدارد، برآورده می شود.

وی با بیان اینکه دشمنی با امام حسین(ع) به حدی بود که مزار مطهر ایشان را شخم زدند، ابراز کرد: دشمنان بنای نابودی این مزار مطهر را داشتند تا جایی که در آن آب بستند اما آب مضجع مطهر امام حسین (ع) را نپوشاند، اینها همگی بر ویژگی های منحصربفرد امام حسین (ع) دلالت دارد لذا ماتم و عزای ایشان نیز ویژه است.

ضرورت زیارت امام حسین(ع) حتی باوجود مخاطرات

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه شیعه برای حفظ اسلام باید در راه امام حسین(ع) و برای عزای ایشان هزینه کند و این ایراد ندارد، تصریح کرد: در خصوص عزاداری سایر ائمه اطهار (ع) ضرورت یا سفارشی وجود ندارد و حتی برای زیارت مزار مطهر آنان اما در خصوص امام حسین (ع) روایت داریم که اگر خطری هم وجود داشت، نباید زیارت ایشان را ترک کرد و حتی بسیاری در این مسیر جان می دادند!

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه بزرگداشت و عزای امام حسین (ع) موجب بقای اسلام است، تاکید کرد: امری که موجب بقای اسلام می شود، ارزشمند است، کمک به فقرا و نیازمندان هم دارای ارزش است اما آثار هزینه کرد و عزاداری برای امام حسین (ع) بسیار زیاد و متفاوت با دیگر کارهای خیر است.

وی با اشاره به اینکه عزاداری و هزینه کرد برای عزای امام حسین (ع) خودجوش و مردمی است، گفت: بسیاری از جوانان این کشور فدایی امام حسین (ع) هستند و بدون اینکه دستوری ابلاغ و یا فراخوانی داده شود، در کوچه ها، خیابان ها و منازل به عشق امام حسین (ع) به عزاداری می پردازند.

توفیقات دفاع مقدس ریشه در عشق و شور حسینی داشت

حجت السلام ابراهیمی با بیان اینکه در دوران 8 ساله دفاع مقدس اگر عشق و ارادت به امام حسین (ع) وجود نداشت، موفقیتی حاصل نمی شد، ابراز کرد: پیروزی ما در این جنگ و حتی انقلاب اسلامی، به برکت امام حسین (ع) بود تا جایی که امام خمینی (ره) فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه امام حسین (ع) قله ای است که افراد را به خود جذب می کند و موجب تحول آنان می شود، گفت: حال که این قله موجود است باید اسباب جذب مردم را به سمت آن فراهم کرد و این اسباب می تواند، اطعام عزاداران بعد از ساعت های متمادی سینه زنی برای امام حسین (ع) باشد، آیا این مشکلی ایجاد می کند؟ این هزینه ها موجب بقای دین است و آثار آن با کمک به فقرا و نیازمندان متفاوت است.

وی با بیان اینکه مخالف کمک به فقرا و نیازمندان نیستیم و راه را نبسته ایم، افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی برای افراد بی بضاعت و کم بضاعت راهکارهایی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی را ایجاد کرده است و مردم هم تا جایی که بتوانند کمک می کنند اما عزای امام حسین (ع) مستثنی است و هر میزان هزینه کنیم، کم است و یکی از بزرگان در این زمینه فرمود، اگر توان داشتم منزلم را می فروختم و در عزاداری امام حسین (ع) اطعام می دادم.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه هزینه کرد در عزای امام حسین (ع) سرمایه گذاری کلان و عامل بقای دین است، گفت: این نوعی جهاد است که با مال و امکانات خود کاری کنیم تا این پرچم و مجالس عزاداری برپا باشد زیرا اگر این مراسم هم تعطیل شود، آثار آن هم از بین خواهند رفت درحالی که بقای تشیع بر گرامیداشت سیره ائمه اطهار (ع) است.

اگر هزینه کردن برای عزای امام حسین (ع) کم شد، جای سوال دارد

رییس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه از اثرات خون اباعبدالله الحسین (ع) این است که حتی رهبر هند (گاندی) را پیرو خود می کند، ادامه داد: هر کدام از شخصیت های بزرگ دنیا امام حسین (ع) را شناختند، اعلام کردند، به ایشان اقتدا می کنند و مشاهده می شود، در روز عاشورا ارامنه و مسیحیان اطعام می دهند و اگر این هزینه کردها کم شد باید دلیل آن را جستجو کرد نه آنکه از این عمل تعجب کنیم.

وی تاکید کرد: اطعام برای امام حسین (ع) کاری حسنه و تاثیرگذار است و هر فرد از اموال شخصی خود می تواند برای ایشان اطعام دهد و شخصا معتقدم این توفیق اطعام و نذری دادن برای امام حسین (ع)، لطف و عنایتی از سوی خود حضرت(ع) است.

اطعام برای عزای امام حسین (ع) عامل اتحاد شیعه و سنی در پاکستان

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه اطعام برای عزای امام حسین (ع) در مناطق اهل سنت پاکستان موجب وحدت شیعه و سنی شده است، تصریح کرد: به برکت امام حسین (ع) شیعه و سنی متحد می شوند و در این کشور پرچم دار عزای امام حسین (ع) اهل سنت هستند و با شیعیان همکاری می کنند، در افغانستان و هندوستان نیز اینگونه است.

مدیر حوزه علمیه ثقلین با بیان اینکه اطعام برای امام حسین (ع) برکاتی دارد که دل ها را به سوی ایشان جذب می کند، خاطرنشان کرد: مراجع تقلید و بزرگان دین در طول تاریخ اطعام برای امام حسین (ع) را در دستور کار خود داشته اند و مقام معظم رهبری نیز در پایان روضه های پنج روزه بیت خود، در ایام ماه محرم اطعام می دهند و این کار بسیار ارزشمندی است که موجب تحولات بسیاری می شود و فردی که این ایراد را مطرح می کند، باید به آثار این اقدام توجه کند نه هزینه کردها زیرا این هزینه ها، یک سرمایه گذاری برای حفظ نظام، دین و عقاید شیعه است و لطافتی که در تشیع وجود دارد، در این مراسم ها متجلی می شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.